Wednesday, November 18, 2009

Wayang Meletop! - 2012


Sudahkah anda menonton filem terbaru, 2012? Kalau belum, cepat-cepatlah dapatkan tiket wayang di pawagam berdekatan ye. Bukan ape, citer ni mmg best! Kawan gue siap 2 kali lagi pergi ke wayang sebab nak tengok tau. Kepada anda yang belum lagi menonton filem ini, kat sini gue huraikan sedikit sinopsis filem 2012 untuk rujukan anda. Manalah tahu kan lepas baca nanti terasa pula nak pegi pawagam.

Penceritaan filem ini bermula dengan babak yang berlokasi di India bila seorang ahli geologi, Dr Satnam Tsurutani (Jimi Mistry), menemukan fakta bahawa inti dari perut bumi mengalami kenaikan suhu kerana kesan yang diakibatkan oleh ledakan besar di permukaan matahari (sun flare).


Menurut perhitungan, ledakan itu menghasilkan gerakan pada tengah bumi. Akibatnya, bumi bakal hancur kerana gerakan itu akan mengakibatkan gempa bumi yang sangat dahsyat.

Atas dasar perhitungan itulah, Dr Adrian Helmsley (Chiwetel Ejiofor), sahabat Dr Satnam, membuat laporan ke Rumah Putih (White House) bahawa kiamat akan tiba. Adrian bertemu ketua staf di Rumah Putih, Carl Anheuser (Oliver Platt).


Carl yang selama ini meremehkan pertemuan bumi yang memanas itu terkejut dan terus membawa usul itu ke pertemuan negara-negara G8 di tahun 2010. Dalam kesempatan itu, Presiden Amerika Syarikat Thomas Wilson (Danny Glover) menyampaikan kepada para pemimpin tertinggi dunia bahawa bumi akan dilanda musibah besar kerana inti bumi yang terus memanas.

Sejak perkhabaran itu, mulailah sebuah rencana besar. Semua negara sepakat memilih China sebagai tempat untuk membuat sejumlah bahtera besar. Barangkali mirip bahtera Nabi Noh, yang akan digunakan saat bencana besar tiba.


Sementara itu, turut dipaparkan kisah lain tentang kehidupan Jackson Curtis (John Cusack) penulis buku berjudul ‘Farewell Atlantis’. John telah datang ke rumah bekas isterinya, Kate Curtis (Amanda Peet), untuk menjemput anak mereka, Noah (Liam James) dan Lily (Lily Morgan), berkemah.

Mereka tiba di lokasi perkemahan Yellowstone dengan menaiki limosin. Namun, setibanya di sana ada tanda larangan masuk menuju danau Yellowstone tapi Curtis dan kedua-dua anaknya nekad menceroboh larangan itu.

Di sana mereka terperanjat kerana danau tersebut tiba-tiba lenyap kerana pemanasan bumi.


Ketika sedang berkemah, Curtis bertemu penyiar radio bernama Charlie Frost (Woody Harrelson), yang mempunyai penampilan seperti orang gila. Charlie memberitahu bahawa bumi akan segera dilanda bencana dahsyat. Charlie juga mendakwa dia mempunyai peta lokasi pesawat yang boleh menyelamatkan manusia dari bencana itu.

Curtis terpaksa pulang lebih cepat kerana Kate sedang trauma kerana dia baru saja mengalami gempa. Setelah anak-anak kembali ke rumah ibunya, Curtis kembali bertugas menghantar anak kembar bosnya, Yuri Karpov (Zlatko Buric).
Curtis mulai mempercayai ramalan Charlie tentang kiamat apabila dia menyaksikan jalan di bandar terbelah kerana gempa. Curtis mengambil jalan pintas menyewa pesawat dan seorang juruterbang untuk menyelamatkan keluarganya dengan bayaran jam tangan mahal miliknya.


Babak suspen bermula dari sini bila Kiamat yang diramalkan banyak pihak benar-benar terjadi dan ianya dimulai dari gempa bumi di mana-mana.


Untuk mengetahui apa yang berlaku selepas itu, mohle kita ke pawagam berdekatan. Pasti berbaloi harga tiket yang kita beli sbb cite ni ditahap 'gila-gila punya saspen'. Kalo gue cite sume kat sini takut korang taknak tengok yang betul2 pulak sbb dah tau jalan cite. Surprisela baru best kann? Hehehe. Jangan mara key. Selamat Menonton!

0 comments: