Saturday, October 3, 2009

Syahdunya berhari raya





Raya datang lagi. Tawun ni gue dapat pose penuh tanpa alasan munasabah mahupun yang tak munasabah. Kali dengan lebih meriah lagi dengan kehadiran 3 insan yang begitu comel dan bermakna dalam hidup aku. Anak sedara yang kedua, Muhammad Anas Muhammad Ikhwan menjengah ke dunia ini dalam bulan Mac 2009, dan anak sulung Apit, Muhammad Haris Muhammad Hafiz, selamat dilahirkan awal sehari sebelum harijadi aku iaitu pada 7 September 2009. Alhamdulillah dengan kehadiran kedua2nya bertambah mengeratkan hubungan kekeluargaan kami yang memberikan kami seribu satu makna untuk meneruskan kehidupan diiringi survival kejayaan.
Seorang lagi insan yang istimewa hadir dalam hidupku, yang selalu memberi kekuatan dan kegembiraan, yang selalu mendoakan kesejahteraan dan kebahagiaan, yang amat bermakna dalam hidup ini.. Today, I have someone in my heart. I'm feeling so happy, do u know why? Because i'm so lucky, do u know how? Because God loves me.Do u know how? Because he gave me a gift. Do u know what? It's SHE my love..NABILAH..
Sbb tu nila raya yang paling aku tak gi memana. First day mmg duk rumah je, kejap main dgn Afiq, kejap layan Anas, kejap2 layan tetamu, kejap2 koling2 laling.. Pendek katala kan mmg penuhla schedule aku kt rumah aritu. Raya ke-3 baru stat gi rumah sedara, tp raya satu hari pn buley cover sume sdare maa. Betul! aku mana pena ckp betul!Hehe. Kua pg mlm baru blk.. (..la kunun!), cam kata pacik mad nor, kita pi patuk2 pastu blah..haa, satu rumah doblas menet da setel. Kalo pat ploh menet, kalo lima blas ploh menet? haa..cube korg cakap. Dah bape rumah dah tu..so iktibar yang kita dapat hari ni, raya 1st lepak jela kat rumah makan ketupat sampai telentang.hehehe..jgn buatt,masak nanti kne kejar dengan pnyapu mak korang!!
Then ktorg blk Tpg raya ke-4, sedeyla tinggal Tok dgn Tokwan yang syg sgt kt ktorg tu. Dalam tak larat nk bgerak, time anak cucu dia nk sampai, tunggu jgk ktorg duduk mgaji tepi pintu. Masa nak balik tak penah pun tunjuk sedih, tp bila letak aku kat tempat dorg, mmg sedih sgt aku rasa. Lps ni xtau lg bila kami blk lg. Sunyi blk rumah tu. InsyaAllah kalo dah ada keta nanti, aku nk blk jgk sbulan skali.
Tula dia, raya yang macam2 ada. Ada sedih ada hepi.. Sbb tu time raya ni kte kne bkumpul jugak. Tiap2 kali raya kita kne amek cuti, blk kmpung.. Masa nila kte nk rasa btul2 hepi, dengan family, dgn anak sedara, dengan tok n tokwan & dgn kanak2 yang datang beraya. Semua ni buat kita salu ingat dan sedar dari mana kita datang. Masa raya jugak kita diwajibkan bayar zakat fitrah dan digalakkan bersedekah. Ingatlah kepada mereka yang dalam kesusahan. Jangan lokek untuk menderma kerana sumbangan kecil sekalipun bg kita, adalah kegembiraan bagi meraka. Berkongsila dengan apa yang kita ada, sesungguhnya rezeki Allah itu ada di mana2..bersyukurlah dgn nikmatnya carilah keberkatan dengan membantu sesama saudara. Selamat Hari Raya buat semua, maaf zahir dan batin!

0 comments: