Wednesday, October 21, 2009

Bukit Bendera bukan ikon P.Pinang?

Buat kali kedua Bukit Bendera dikeluarkan dari senarai 10 ikon pelancongan Malaysia. Namun semua orang tahu bahawa ia adalah langkah sementara.




Mungkin ada yang sedih, tapi saya pasti tiada siapa yang gembira. Mana tidaknya Bukit Bendera adalah lambang kebanggaan rakyat Pulau Pinang, simbol keramahan penduduk dan keistimewaan yang terdapat di P.Pinang.

Bulan lepas saya juga ke sana, dgn adik yang teringin sangat nak rasa pengalamannya. Mak saya pun sama, dgn kawan2nya tahun 60an dulu, berkain batik, siap berbekal nasi berlauk, berjalan kaki 2km untuk tunggu bas di simpang tiga Pmtg Sg. Dua. Tak sabar2 nak naik Bukit Bendera. Begitu terujanya nak ke sana.

Historically, nama asalnya ialah Bukit P.Pinang, pernah juga dipanggil Bukit Strawberi. Namun hari ini, Bukit Bendera jugalah yang lekat di hati. Ketinggian 833 meter (hampir 1km) daripada aras laut di tengah2 pulau cukup untuk memberikan ketenangan dan kedinginan buat si pelancong.

Hakikatnya kita tahu nilai sentimental yang ada pada Bukit Bendera dan 'Furnicular Train'nya. Kenapa? Sebab kedua2 simbol itu tiada di tempat lain. Hanya di Bukit Bendera. Mungkin ada yang belum pernah datang, jangan lepaskan peluang. Tapi bukan hari ini. Kerana semalam kerajaan telah mengumumkan Projek Menaiktaraf yang memakan belanja sebanyak RM 63juta untuk tempoh sekurang2nya setahun. Cuma saya kurang bersetuju dengan tajuk dalam Utusan Malaysia hari ini bahawa Bukit Bendera bukan ikon P.Pinang. Ironinya, Bukit Bendera adalah ikon P.Pinang yang paling istimewa.


0 comments: