Tuesday, December 8, 2009

Malaysian Cuisine - Mi Udang




Nampak sedap kan?


Memang sedap pun!

Di Malaysia ni ada banyak tempat makan yang menarik. Ada yang mahal, tempat yang murah pun tak kurang sedapnya. Pada saya, asalkan tempat tu bersih sudah memadai untuk pesan menu yang sedap-sedap disamping bajet yang ada pada masa tu. Yang penting harganya mestilah berbaloi dengan rasa makanan dan keselesaan tempat tu.


Kali ini saya nak kongsi menu yang ramai juga antara kita yang belum pernah cuba. Mungkin ada yang pernah cuba, tapi tempatnya mungkin tak sama dengan yang ini. menu kegemaran saya kali ini ialah Mi Udang Sungai Dua.

Saya mula dengar cerita pasal tempat ni dah lama dah. Tempatnya pun tak jauh sangat dari kampung saya di Butterworth. Lebih kurang 3 km je. Tapi tak penah terfikir pun nak singgah sbb dah biasa makan kat rumah je. Balik kampung pun kejap2 je, Tokwan mmg suruh makan kat rumahla kan. Lokasinya di Taman Desa Murni, Sg. Dua. Restoran Aur Gading ni dimiliki oleh pasangan dari Thailand tapi dah lama menetap di sini. Pekerjanya jugak ramai yang dari Siam. Tempatnya cantik, tepi sungai, sebelah jambatan. Dulu jambatan ni namanya 'titi timbul'. Pelik kan? Sebab asalnya jambatan ni dibuat dari besi dan kayu, tidak menggunakan tiang tetapi pelampung besi! Lori balak pun boleh lalu. Tapi skarang ni dah digantikan dengan jambatan konkrit.


Apa yang best sangat dengan restoran ni? Mula2 masuk ke dalam restoran kita kena pilih dulu udang yang kita nak. Bukan udang saja, kerang, lala, ikan, sotong semuanya ada. Udang pun ada bermacam2 jenis. Ada udang harimau, kapas, galah & kara. Semuanya disusun di buffet line yang khas. Segar2 lagi! Kalau tak cukup segar, kita boleh ke belakang restoran untuk menangkap udang hidup dalam kolam (yang baru ditangkap di sungai).


Sementara menunggu udang dimasak dengan mi, kita boleh berehat di bilik berhawa dingin sambil menonton televisyen atau membaca surat khabar. Biasanya masakan akan tersedia kurang dari 20 minit. Dengan aromanya, fuhh! Memang tak boleh tahan. Makan saja sehingga licin kuahnya. Mesti tak puas rasanya kalau sekali tu saja. Lain kali mesti rasa macam nak datang lagi. Restoran ni dah memang terkenal bukan saja bagi orang2 P.Pinang, Kedah dan Perlis malah ramai yang datang dari Johor dan K.Lumpur. Mungkin sebab keenakannya sukar ditemui di tempat lain. Cubalah!

2 comments:

Anonymous said...

mcm dah penah makan...lamaaaaaaaaa dulu........

~ayong afzan~

Anonymous said...

Bila nak pi lagi weh? Aku nak join!